Světla jsme hned v prvním roce dostali do několika míst v Česku i na největší světovou výstavu EXPO v Miláně.
Dopravní značky se vyrábí z kombinace kovů a reflexních folií. Musí vydržet na silnici desítky let ve sněhu i v dešti a jejich viditelnost se nesmí snížit. Proto jsou reflexní fólie extrémně drahý a odolný materiál.
Jenže výroba značek není 100% efektivní. Jde o nový a nepoužitý materiál, který stojí stovky až tisíce korun za metr čtvereční. Velká škoda. Reflexní fólie se vyrábějí v rolích (podobně jako látka) a po vyřezání tvarů pro dopravní značky zbyde cca 25 % materiálu jako odpad. Příliš malé kousky, aby z nich mohla být další značka.
Zbytky reflexní fólie mají většinou tvar trojúhelníku. To není tvar, se kterým by se extra snadno pracovalo. Navíc nejsou nijak velké - mají cca 15 x 30 centimetrů a velmi úzké rohy. Navíc jsou reflexní jen z jedné strany.
Otázka byla: Co bychom mohli z trojúhelníkových zbytků velikosti 15x30 cm navrhnout, aby to využilo reflexní vlastnosti materiálu, mělo to hodnotu pro uživatele, a mohli jsme to vyrábět sériově?
První nápad byla dámská kolekce doplňků. Reflexní fólie jsou vlastně krásný materiál a rozhodně upoutají pozornost. Tak jsme s Mili Havrlantovou navrhli a vyrobili několik prototypů dámských psaníček. Ale ukázalo se, že tudy cesta nevede. Fólie měla v řezu nepříjemně ostré rohy - na nošení v ruce nic moc. Navíc kolem stehů vznikly malé praskliny v materiálu, což snižovalo jeho kvalitu.
Druhý pokus bylo interiérové svítidlo. Taky skvěle využije reflexní vlastnosti, ale ostřejší hrany u něj nevadí (světla se běžně dělají třeba z papíru). Takže stačí vymyslet, jak světla skládat z trojúhelníkových zbytků reflexní fólie a zjistit, jak je vyrábět sériově. Brnkačka.
Ne tak docela. Ale po několika měsících kreslení, zkoušení, konzultací a prototypování jsme nakonec přišli se systémem, který nám umožnil z jednotlivých trojúhelníků skládat nekonečné řady a různě je tvarovat. Tak vznikla kolekce světel Infinit Light.
Testovací prototypy fungovaly krásně. Prvních pár hodin. Pak se ale linie difuzoru (kryt světelného zdroje) prohnula a čistý tvar přestal fungovat. Dlouho jsme netušili proč. Tak jsme zkoušeli nové materiály difuzorů, ale problém se opakoval.
Ukázalo se, že za to může různá teplotní roztažnost materiálů. Vnitřní část z kovu se při zahřátí na 40 °C prodlouží cca o 1,2 mm, ale vnější část difuzoru z jiného materiálu se protáhne o 3-4 mm. A protože byly pevně spojené, docházelo k tomu, že se difuzor po celé délce deformoval.
Problém se nám nakonec podařilo vyřešit už v konstrukci. Ve spolupráci s profesionály na světla ze společnosti Ateh jsme navrhli novou vnitřní nosnou strukturu, jejíž délka se automaticky přizpůsobuje podle teplotní roztažnosti materiálů. A nová světla fungují perfektně.
Původně jsme se rozhodli vytvořit horizontální verzi svítidla. Do kanceláří, zasedaček, podniků… Ale pár dní po jejím dokončení přišla příležitost. V Praze vznikalo nové inovační centrum Innocrystal a jeho architekt vybral naše světla přímo do největší vstupní haly. Ale potřeboval vertikální variantu, která by visela od stropu dolů. Tj. ne naši horizontální verzi.
Na úpravy konstrukce, testování, prototyp a certifikace jsme měli 6 týdnů do dokončení stavby. A stihli jsme to. Tak vzniklo Infinite Light Vertical.
Contiqua: "Designem proti odpadu."
Místo smetiště designové studio. Contiqua dává odpadu nový život.
Contiqua dokazuje, že i z odpadu je možné vytvořit dobrý design.
Jindřich Fialka: Úspěch čeká až za dlouhou řadou neúspěchů
Design z průmyslového odpadu
Designem proti odpadu
Navrhli jsme kolekci interiérových svítidel, která je možná sériově vyrábět a využít tak zbytkový materiál z výroby dopravního značení. V kolekci jsou tři typy svítidel (horizontální, vertikální a lampové), každé z nich ve dvou variantách provedení a 3 různých délkách.
Pro světla jsme získali všechny potřebné certifikace, zalistovali je do katalogů několika českých firem, instalovali je v několika projektech v republice (mj. showroom 3M nebo Impact HUB Praha), a nakonec je dostali i do českého pavilonu v Miláně na největší světové výstavě EXPO 2015.